Bugun...


Mehmet Nuri Bingöl

facebook-paylas
İhlas, “îsar” Münasebeti
Tarih: 07-03-2021 21:19:00 Güncelleme: 07-03-2021 21:19:00


Pek çok ağızdan işittiğimiz bir tâbir var: “Niyet okumak.” Sayısız mefhum gibi, bu ifadeyi de iki yönlü anlamak mümkün.

Herkes iştirak eder; -nâdiratın dışında- insanların kalbindekini anlamak imkânsız, hatta muhal ötesidir. Bu fiili işlemeye “su-i zan” dendiği malumdur. “Usul” dairesinde düşünen biri hemen anlar ki suizanna girmeme emri  mutlak değil, hususîdir.

Zira bir Hadis-i Şerif meali –evkamekal- ne buyurur? “Kendinizi su-i zanla muhafaza ediniz.” (Bilmana) Kime ve neye karşı? Dinimizin birinci kaynağı Kur’an ve “Kur’an’ın hakiki tefsiri olan sünnetin “ikrah” ettirdiği her husustan.

Meselenin diğer veçhesine bakmadan önce, bu satırların “müsebbibi” hadiseye “değinmeden” geçemeyeceğim.

Bir akraba ziyaretinde ev sahibimiz meseleyle alakalı diğer iki misafirin yanında:

“Daha önce hizmetle alakalı mevzularda hızlı olanlar, zamanla değişebiliyor” deyince 20. Lem’daki maddeleri hatırlayarak müdahale mecburiyeti hissettim.

Ya 21. Lem’adaki esaslar?
Mesela, “İhlas ise Müslüman’ın her kimden olursa olsun istifadesine taraftar olmaktır” tabiri ne olacak? Başka birinden istifade edene zanla bakmak kardeşlik hissine ne kadar sığar?

O zaman Müslümanın istifadesinden kıskanan ya da kendine gelmesini umduğu himmetin bir başka hizmet ehline gitmesine kızan kimseler, ihlaslı olup olmadıkları noktasından bir nefis muhasebesi içine girmeli değiller mi?

Demek ki, bir diğer misafirin; “Kimsede ihlasmetre yok ki!” itirazı havada kalıyordu  “İhlasmetre” yok ama ihlasın var olup olmamasıyla alakalı ölçüler var? 

“Mü’min bir delikten iki defa ısırılmaz.” (evkamekal) Hadisi  var; “Müminin ferasetinden korkunuz, zira o baktığında Allah’ın nuruyla (yani imani ölçülerle) bakar.” (evkamekal) Hadisi var; bütün bunlar “usul” dairesinde birlikte ele alınmadan mesele kestirilip atılamaz.

Hem 20. hem 21. "Lem’a-yı İhlas"ı hem de ihlas sırrıyla alakalı diğer mektupları “külliyat” anlayışıyla tetkik edince anlaşılıyor ki ihlaslı olmanın en büyük kapısı, yapılan fiili “Rıza-yı İlahi” dairesi içindeki fedakarlık ve “îsar” hasletidir. Eğer bu hisler toprağa karışmışsa, o “dairenin” de dışına çıkılabileceği endişesindeyim o kimsenin. Tek taraflı değil, iki taraflı bir “îsar” ama…

Denilebilir ki “Tek taraflı olursa ne zararı var?” Karşıdaki insanın “mukabele” hakkı çiğnenmiş olacağından kul hakkı da sırtlanmış olur- maalesef… Hadis meali –evkamekal- malum; “Birbirinizle hediyeleşiniz.”

Dikkat buyurun; “Hediye verin” değil, “hediyeleşiniz” buyuruyor Hadis. Yani “güzel bir haslet”in tek taraflı değil, iki taraflı olmasının daha “efdal” olduğu beyan ediliyor.

Not: Okuyucu ve dostlarımın Miraç Kandili'ni tebrik ediyorum.



Bu yazı 139 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
HAVA DURUMU

Web sitemize nasıl ulaştınız?


NAMAZ VAKİTLERİ
nöbetçi eczaneler
HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI